Změna trvalého pobytu přináší celou řadu povinností. Rozdíl může být v tom, jestli se stěhuje běžný občan anebo podnikatel.
Stěhování s sebou nese celou řadu povinností, které je nutné co nejdříve vyřešit. Jednou z nich je také zřídit si nový trvalý pobyt. Každý občan ČR může mít pouze jeden trvalý pobyt. Jedná se o adresu, kam chodí pošta a která je platná pro úřady. Pokud se na adrese svého trvalého pobytu nacházíte, je možné si na poště vyřídit jinou doručovací adresu.
K nahlášení změny trvalého pobytu slouží ohlašovna v novém působišti. Není to vůbec složitý proces. Stačí se zatavit na přepážce a vyplnit přihlašovací lístek k trvalému pobytu.
Ohlašovnu naleznete na obecním úřadě, úřadě městské části, úřadě městského obvodu, nebo na magistrátu města. Formulář je také možné si stáhnout v elektronické podobě na webových stránkách MVČR. Poplatek za ohlášení činí padesát korun. Děti do patnácti let jsou poplatku zproštěny.
Ohlášením ale celá záležitost zdaleka nekončí. Poté, co podáte žádost o změnu trvalého pobytu, bude vám odstřižen růžek občanského průkazu a vydán prozatímní doklad. Tím je žlutá kartička, která nese informaci o bývalé i nové adrese. Kartička má označení Potvrzení o změně trvalého pobytu.
Oprávnění zapsat adresu jako adresu svého trvalého pobytu je možné prokázat několika způsoby:
Po přihlášení trvalého pobytu máte 15 dnů na to, abyste zažádali o nový občanský průkaz. Jeho vydání je zdarma a nová občanka bude pro vás připravena do 30 dnů.
Správní poplatek bude vyžadován pouze v případě, že budete chtít mít tento doklad vystaven v kratší lhůtě.
Řidičský průkaz měnit nemusíte. Jestliže jste majitelem automobilu, pak je dobré zjistit si úřední hodiny odboru dopravy. Budete muset totiž navštívit i tento úřad. Nikoliv však z důvodu výměny řidičského průkazu, ale kvůli změně v registru vozidel. Současné řidičské průkazy totiž údaj o adrese držitele vůbec neobsahují. Jestliže máte starší řidičák, na kterém adresa je, pak ani vy nemusíte nic řešit. Povinností majitelů automobilů je nahlášení změny v registru vozidel.
S sebou na úřad si přineste osvědčení o registraci vozidla nebo malý technický průkaz. Místo tohoto dokladu vám bude vystaven nový s novou adresou. Dále technický průkaz, ve kterém se doplní údaje o změně bydliště. Registrační značka vozidla se nemění. Za zmíněné změny zaplatíte správní poplatek ve výši padesáti korun.
Do třiceti dnů od změny trvalého pobytu je nutné nahlásit vaše nové působiště na zdravotní pojišťovně. A to i přesto, že pojišťovna provedla sama tuto změnu. Nahlášení může proběhnout písemně, osobně, telefonicky anebo e-mailem. Nahlášení změn finančnímu úřadu se liší pro běžné občany a ty, kteří jsou registrovaní jako daňový subjekt (DIČ).
Dobrou zprávou je, že jsou finanční úřady propojené, a proto se změna bydliště hlásit nemusí.
Rozhodně nezapomeňte na další instituce, které by měly o vašich změnách vědět. Opomenutí by mohlo mít za následek nesrovnalosti, které byste museli v budoucnu řešit a zcela zbytečně by vám komplikovaly život.
Těmito institucemi jsou:
Jestliže jste v době stěhování vedeni na úřadu práce jako uchazeči o zaměstnání, pak je vaší povinností nahlásit změnu trvalého pobytu na příslušném oddělení úřadu práce. A to nejpozději do osmi dnů. Platí to pochopitelně i pro občany, kteří pobírají podporu v nezaměstnanosti anebo mají nárok na dávky pomoci v hmotné nouzi.
Nahlásit změnu trvalého pobytu je povinností také pro občany, kteří pobírají důchod.
Způsob ohlášení se liší v závislosti na tom, jakým způsobem je důchod vyplácen. Pokud vám chodí prostřednictvím složenky, pak stačí na jakékoliv poště vyplnit příslušný tiskopis. Jestliže je vám důchod zasílán na bankovní účet, změny nahlásíte přímo na ČSSZ zasláním dopisu s vlastnoručním podpisem nebo vyplněním formuláře na stránkách ČSSZ.
Podnikatel, který se rozhodne změnit adresu trvalého pobytu, nemá povinnost ohlásit změnu živnostenskému úřadu. Úřad si v tomto případě provede změny sám podle základních registrů.
Na jednu věc si ale musíte dát pozor.
Ušetřit čas můžete tím, že změny nahlásíte na jakékoliv pobočce. Není tedy nutné jít přímo na úřad v místě nového nebo starého sídla. Počítejte ale se stokorunovým poplatkem.
Každý z nás se může dostat do situace, kdy prostě není možné nahlásit trvalý pobyt. Řešením může být přihlášení na městském úřadě. Je ale zřejmé, že to nepůsobí vůbec solidně a rapidně to snižuje vaši reputaci. Proto je rozumnějším řešením virtuální trvalé bydliště. Tato služba je založen na tom, že je vaše jméno za poplatek nahlášeno na existující adrese. Virtuální trvalý pobyt je naprosto v souladu se zákony České republiky. Nemusíte mít tedy obavu z nějakých postihů a problémů. Tento způsob hlášení adresy je přímo zanesen do občanského zákoníku. Při výběru je dobré zvolit si solidního poskytovatele, který nabízí i přebírání korespondence. Tím pádem budete mít jistotu, že je vše nejen podle zákona, ale také nebude opomenuto nic, co by mohlo v budoucnu způsobit nějaké problémy. Pokud se po virtuální adrese poohlížíte podívejte se na naše cenové srovnání.