Změna trvalého pobytu s sebou přináší řadu povinností, a to jak pro běžné občany, tak pro podnikatele. V tomto článku se dozvíte, co vše změna adresy obnáší a na co nezapomenout.

Co obnáší změna trvalého pobytu

Stěhujete se? Pak vás čeká mimo jiné i změna trvalého pobytu – důležitý administrativní krok, na který byste neměli zapomenout. Trvalý pobyt je oficiální adresa, na kterou vám chodí pošta a která je evidovaná u úřadů, přičemž každý občan České republiky může mít jen jednu. Pokud na této adrese reálně nebydlíte, můžete si na poště zřídit jinou doručovací adresu.

Jaké podmínky musí splňovat adresa trvalého pobytu

  • Mít evidenční nebo popisné číslo
  • Být v objektu určeném k bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci (např. ateliér nestačí)

Kde a jak provést změnu adresy trvalého pobytu

Změnu trvalého pobytu ohlásíte na ohlašovně v místě nového bydliště – najdete ji na obecním úřadě, úřadě městské části nebo na magistrátu. Stačí se zatavit na přepážce a vyplnit přihlašovací lístek k trvalému pobytu. Následně zaplatíte poplatek padesát korun (děti do patnácti let jsou poplatku zproštěny). 

Formulář je také možné si stáhnout v elektronické podobě na webových stránkách MVČR.

Co následuje po přehlášení trvalého pobytu

Ohlášením celá záležitost zdaleka nekončí. Na úřadě vám odstřihnou růžek občanky a dají potvrzení – tzv. žlutou kartičku, která obsahuje jak starou, tak novou adresu. Oficiálně se nazývá „Potvrzení o změně místa trvalého pobytu“.

K prokázání práva na danou adresu použijte např.:

  • Výpis z katastru nemovitostí (jste majitel)
  • Kupní smlouvu s razítkem katastru
  • Nájemní smlouvu (pozor, podnájem nestačí) – pokud budete potřebovat nájemní smlouvu přeložit, je nutné zajistit soudně ověřený překlad
  • Úředně ověřený souhlas vlastníka
  • Osobní účast vlastníka na úřadě při podpisu formuláře

Výměna občanského průkazu

Po přihlášení trvalého pobytu máte 15 dnů na to, abyste zažádali o nový občanský průkaz. Jeho vydání je zdarma a novou občanku získáte do 30 dnů. 

  • Od 1. července 2018 se vydávají elektronické občanské průkazy
  • O nový doklad zažádáte na kterémkoli úřadě s rozšířenou působností
  • Poplatek platíte jen při zrychleném vydání

Jak je to s řidičským průkazem a registrací vozidla

Řidičský průkaz měnit nemusíte – novější doklady už adresu neobsahují. Máte-li starší řidičák, na kterém je adresa uvedená, ani vy nemusíte nic řešit. Co je ale třeba udělat, je nahlásit změnu do registru vozidel.

Jak postupovat:

  • Navštivte odbor dopravy
  • Vezměte si malý technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla: změna adresy se promítne do nového ORV i do technického průkazu. (Registrační značka vozidla (SPZ) se nemění.)

Za tyto změny zaplatíte správní poplatek ve výši padesáti korun. 

Nezapomeňte hlásit změnu na zdravotní pojišťovnu

Do 30 dnů od změny trvalého pobytu je nutné nahlásit novou adresu na zdravotní pojišťovně. A to i přesto, že pojišťovna provedla sama tuto změnu. Nahlášení lze provést písemně, osobně, telefonicky anebo e-mailem.

Jak je to s finančním úřadem?

Dobrou zprávou je, že jsou finanční úřady propojené, a proto se změna bydliště hlásit nemusí. Ohlášení změn na finančním úřadu se ovšem liší pro běžné občany a ty, kteří jsou registrovaní jako daňový subjekt (DIČ). 

  • Běžným občanům dorazí oznámení o tom, ke kterému finančnímu úřadu nyní spadají a kde bude veden jejich daňový spis.
  • Daňovým poplatníkům s DIČ dorazí rozhodnutí, které přesně uvádí, kdy končí jejich původní místní příslušnost a kdy začíná nová – podle nové adresy.

Další instituce, ke kterým máte ohlašovací povinnost 

Rozhodně nezapomeňte na další instituce, které by měly o vašich změnách vědět. Pokud některou vynecháte, může vám to později způsobit zbytečné komplikace a starosti, kterým šlo snadno předejít.

Těmito institucemi jsou: 

  • zaměstnavatel či škola 
  • dodavatelé energií 
  • pojišťovny 
  • banky a jiné finanční instituce 
  • pošta (z důvodů televizních, rozhlasových poplatků + SIPO) 
  • ošetřující lékař 
  • telefonní operátor 

Co když jste evidováni na úřadě práce?

Pokud jste v době stěhování evidovaní na úřadu práce jako uchazeči o zaměstnání, máte povinnost nahlásit změnu trvalého pobytu na příslušném oddělení. Učiňte tak nejpozději do osmi dnů od změny. Tato povinnost se týká i těch, kteří pobírají podporu v nezaměstnanosti nebo mají nárok na dávky pomoci v hmotné nouzi.

Co když pobíráte důchod?

Změnu trvalého pobytu musí nahlásit i ti, kteří pobírají důchod. Záleží přitom na tom, jakým způsobem vám důchod chodí. Pokud ho dostáváte složenkou, stačí vyplnit příslušný formulář na kterékoliv poště.

V případě, že vám důchod chodí na bankovní účet, je třeba změnu oznámit České správě sociálního zabezpečení – buď zasláním podepsaného dopisu nebo prostřednictvím online formuláře na webu ČSSZ.

Co a kam hlásit, pokud podnikáte

Podnikatel, který se rozhodne změnit adresu trvalého pobytu, nemá povinnost ohlásit změnu živnostenskému úřadu. Úřad si v tomto případě provede změny sám podle základních registrů. Na jednu věc si ale musíte dát pozor: zda adresa sídla podnikání zůstává i přes změnu vašeho bydliště na původním místě.

Odhlášení z trvalého pobytu, kde máte místo podnikání

Pokud se s vaším bydlištěm mění i sídlo podnikání, pak o tom musíte informovat živnostenský úřad nejpozději do 15 dnů

Změnu lze nahlásit na jakékoliv pobočce, není tedy nutné jít přímo na úřad v místě nového nebo starého sídla. Za změnu uhradíte stokorunový poplatek. 

Pokud jste si už dříve nastavili, že sídlo vašeho podnikání je automaticky stejné jako vaše trvalé bydliště, nemusíte při jeho změně nic nahlašovat.

Možnost zřízení virtuálního trvalého pobytu

Ne vždy je možné mít trvalý pobyt nahlášený na skutečné adrese, kde právě žijete. V takovém případě se lidé často obracejí na městský úřad. Tento krok však může působit neprofesionálně a negativně ovlivnit vaši důvěryhodnost – například při podnikání nebo jednání s institucemi.

Praktickým a zároveň plně legálním řešením je využití tzv. virtuálního trvalého pobytu*. Tato služba spočívá v tom, že si za poplatek zřídíte trvalý pobyt na existující adrese, kterou provozuje soukromý poskytovatel.

Jak vybrat virtuální sídlo?

Při výběru poskytovatele se zaměřte na seriózní společnosti, které kromě samotného nahlášení adresy zajišťují také přebírání a přeposílání pošty. Tím si zajistíte nejen soulad se zákonem, ale také spolehlivý přístup ke všem důležitým dokumentům.

Zvažujete-li tuto možnost, podívejte se na naše srovnání cen a služeb jednotlivých poskytovatelů virtuálního sídla. * Virtuální trvalý pobyt je v souladu s platnou legislativou České republiky. Nemusíte se tedy obávat žádných sankcí nebo právních problémů

Získejte svou novou adresu trvalého bydliště ještě dnes – bez složitostí a za pár minut!

Zřídit trvalý pobyt