Změna trvalého pobytu s sebou přináší řadu povinností, a to jak pro běžné občany, tak pro podnikatele. V tomto článku se dozvíte, co vše změna adresy obnáší a na co nezapomenout.
Stěhujete se? Pak vás čeká mimo jiné i změna trvalého pobytu – důležitý administrativní krok, na který byste neměli zapomenout. Trvalý pobyt je oficiální adresa, na kterou vám chodí pošta a která je evidovaná u úřadů, přičemž každý občan České republiky může mít jen jednu. Pokud na této adrese reálně nebydlíte, můžete si na poště zřídit jinou doručovací adresu.
Změnu trvalého pobytu ohlásíte na ohlašovně v místě nového bydliště – najdete ji na obecním úřadě, úřadě městské části nebo na magistrátu. Stačí se zatavit na přepážce a vyplnit přihlašovací lístek k trvalému pobytu. Následně zaplatíte poplatek padesát korun (děti do patnácti let jsou poplatku zproštěny).
Formulář je také možné si stáhnout v elektronické podobě na webových stránkách MVČR.
Ohlášením celá záležitost zdaleka nekončí. Na úřadě vám odstřihnou růžek občanky a dají potvrzení – tzv. žlutou kartičku, která obsahuje jak starou, tak novou adresu. Oficiálně se nazývá „Potvrzení o změně místa trvalého pobytu“.
K prokázání práva na danou adresu použijte např.:
Po přihlášení trvalého pobytu máte 15 dnů na to, abyste zažádali o nový občanský průkaz. Jeho vydání je zdarma a novou občanku získáte do 30 dnů.
Řidičský průkaz měnit nemusíte – novější doklady už adresu neobsahují. Máte-li starší řidičák, na kterém je adresa uvedená, ani vy nemusíte nic řešit. Co je ale třeba udělat, je nahlásit změnu do registru vozidel.
Jak postupovat:
Za tyto změny zaplatíte správní poplatek ve výši padesáti korun.
Do 30 dnů od změny trvalého pobytu je nutné nahlásit novou adresu na zdravotní pojišťovně. A to i přesto, že pojišťovna provedla sama tuto změnu. Nahlášení lze provést písemně, osobně, telefonicky anebo e-mailem.
Dobrou zprávou je, že jsou finanční úřady propojené, a proto se změna bydliště hlásit nemusí. Ohlášení změn na finančním úřadu se ovšem liší pro běžné občany a ty, kteří jsou registrovaní jako daňový subjekt (DIČ).
Rozhodně nezapomeňte na další instituce, které by měly o vašich změnách vědět. Pokud některou vynecháte, může vám to později způsobit zbytečné komplikace a starosti, kterým šlo snadno předejít.
Těmito institucemi jsou:
Pokud jste v době stěhování evidovaní na úřadu práce jako uchazeči o zaměstnání, máte povinnost nahlásit změnu trvalého pobytu na příslušném oddělení. Učiňte tak nejpozději do osmi dnů od změny. Tato povinnost se týká i těch, kteří pobírají podporu v nezaměstnanosti nebo mají nárok na dávky pomoci v hmotné nouzi.
Změnu trvalého pobytu musí nahlásit i ti, kteří pobírají důchod. Záleží přitom na tom, jakým způsobem vám důchod chodí. Pokud ho dostáváte složenkou, stačí vyplnit příslušný formulář na kterékoliv poště.
V případě, že vám důchod chodí na bankovní účet, je třeba změnu oznámit České správě sociálního zabezpečení – buď zasláním podepsaného dopisu nebo prostřednictvím online formuláře na webu ČSSZ.
Podnikatel, který se rozhodne změnit adresu trvalého pobytu, nemá povinnost ohlásit změnu živnostenskému úřadu. Úřad si v tomto případě provede změny sám podle základních registrů. Na jednu věc si ale musíte dát pozor: zda adresa sídla podnikání zůstává i přes změnu vašeho bydliště na původním místě.
Pokud se s vaším bydlištěm mění i sídlo podnikání, pak o tom musíte informovat živnostenský úřad nejpozději do 15 dnů.
Změnu lze nahlásit na jakékoliv pobočce, není tedy nutné jít přímo na úřad v místě nového nebo starého sídla. Za změnu uhradíte stokorunový poplatek.
Pokud jste si už dříve nastavili, že sídlo vašeho podnikání je automaticky stejné jako vaše trvalé bydliště, nemusíte při jeho změně nic nahlašovat.
Ne vždy je možné mít trvalý pobyt nahlášený na skutečné adrese, kde právě žijete. V takovém případě se lidé často obracejí na městský úřad. Tento krok však může působit neprofesionálně a negativně ovlivnit vaši důvěryhodnost – například při podnikání nebo jednání s institucemi.
Praktickým a zároveň plně legálním řešením je využití tzv. virtuálního trvalého pobytu*. Tato služba spočívá v tom, že si za poplatek zřídíte trvalý pobyt na existující adrese, kterou provozuje soukromý poskytovatel.
Při výběru poskytovatele se zaměřte na seriózní společnosti, které kromě samotného nahlášení adresy zajišťují také přebírání a přeposílání pošty. Tím si zajistíte nejen soulad se zákonem, ale také spolehlivý přístup ke všem důležitým dokumentům.
Zvažujete-li tuto možnost, podívejte se na naše srovnání cen a služeb jednotlivých poskytovatelů virtuálního sídla. * Virtuální trvalý pobyt je v souladu s platnou legislativou České republiky. Nemusíte se tedy obávat žádných sankcí nebo právních problémů